Aktuálně





15 května 2012

Co hledat na obalech potravin?


Pokud si chcete hlídat, co kupujete a konzumujete, nezbude Vám nic jiného, než číst obaly na potravinách. Vím, písmenka jsou někdy titěrná a téměř k nepřečtení, ale aspoň něco přečíst lze.

Na každé potravině, byste se někde měli dočíst, do kterého data je možné potravinu konzumovat. Vesměs se setkáte se dvěma údaji:

První možností je „Spotřebujte do…“ Toto je datum použitelnosti a bývá uvedeno na potravinách, které mají tendenci se kazit rychleji – např. mléčné výrobky. Jakmile je prošlé toto datum, potravina se nesmí dále prodávat, ani nabízet zlevněná nebo zadarmo. Když totiž projde toto datum, je zde možnost, že je potravina pro zdraví člověka nebezpečná.

Druhým typem data je datum minimální trvanlivosti.  Toto datum musí být na všech potravinách, kde není předešlý údaj. Bývá označen jako „Minimální trvanlivost do…“
V podstatě to znamená, že do doby minimální trvanlivosti si potravina zachová svoje původní vlastnosti (chuť, vůni, strukturu) a je zdravotně nezávadná. Po uplynutí této doby lze ještě výrobek prodávat, ale musí být označen jako výrobek s prošlou minimální trvanlivostí. V supermarketech tyto výrobky najdete většinou ve zvláštním regálu.

Dále byste na většině potravin měli najít tabulku s energetickou hodnotou a množstvím obsažených bílkovin, sacharidů a tuků. Někde narazíte i na množství nasycených mastných kyselin a cholesterolu. Faktem je, že tuto tabulku úplně všude nenajdete. Pokud jste ale někdo, kdo se snaží hubnout, měl byste tyto tabulky vyhledávat a kontrolovat, kolik energie a živin v potravině je.

Složení potravin by taktéž mělo být na všech balených výrobcích. Co přesně je v potravině obsaženo, by mělo být srovnáno od té položky ,které je v potravině nejvíce. Takže pokud si kupujete nějaký mražený výrobek a na prvním místě ve složení je voda, tak co si vlastně kupujete? Mraženou vodu.
Lidé trpící celiakií a držící bezlepkovou dietu, by se především měli zaměřit na obsah lepku. Lepek se nachází ve všech potravinách, kde by mohla být pšenice, žito, ječmen a oves. Na všech těchto potravinách by mělo být uvedeno „Obsahuje lepek“.

Pozor na některé výrobky, kde by vás ani nenapadlo, že by lepek mohl být – např. uzeniny!!!

V neposlední řadě najdete na potravinách případné alergeny, zemi původu, adresu výrobce, případně dovozce. Tam kde je to nutné, najdete i návod k použití a způsob skladování.

Přeji Vám při zkoumání obalů potravin bystré oči a hodně trpělivosti J

Zuzka Šperlová

3 komentáře:

  1. Jéé, já se po přečtení nadpisu těšila na info, co na obalech hledat, pokud si chci držet linii a necpat do sebe hnusné chemické látky a ono je to jen tak základně pojato :) škoda

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na to jsem se taky těšila :D

      Sára

      Vymazat
  2. Připravuji další článek o tom, na co se na některých potravinách zaměřit, abyste nekupovali něco, co vlastně vůbec nechcete a také o tom, na co se zaměřit při hubnutí:) Takže dočkejte času, ono to přijde:)

    Zuzka

    OdpovědětVymazat