Aktuálně





15 března 2012

Osobní váha – ďábel, nebo pomocník?

Téměř každý/á z nás to někdy zažil/a. Stoupám na ni s úzkostlivým pocitem a zavřenýma očima, které se bojím otevřít, protože to číslo tam dole mezi mými chodidly si na mě zase bude ukazovat prstem: „To je děs – on/a zase přiblral/a!“

Sama ze své zkušenosti vím, že odpoutat se od toho pocitu, že právě ono číslo na osobní váze znamená vše, je těžké a člověk nad ním nedokáže v danou chvíli mávnout rukou, a proto jsem se rozhodla napsat pár tipů na to, jak to udělat, abychom se tělesnou hmotností nestresovali a to zvláště v případě chceme-li se sebou začít něco dělat.

Zajisté jste už slyšeli o tom, že při redukčním režimu je ideální zkombinovat změnu stravování a pohybové aktivity a že jedno bez druhého vlastně nefunguje, anebo hubnutí jde daleko hůř. Zkrátka ideální je  zhubnout pouze tukovou tkáň a zárověň si ponechat veškerou tkáň svalovou, anebo ještě lépe zredukovat tuk a nabýt svaly. A toho lze dosáhnout pouze v případě, že se budem hýbat, a tím pohybem nemám zrovna na mysli ježdění myší sem a tam J. Na následujícím obrázku jsou dvě stejně hmotné repliky. Jedna tuková a jedna svalová. Na první pohled je zřejmé, že ta svalová zabírá méně objemu, neboli je menší. Úplně stejně je to s lidským tělem. Tělo skládající se převážně z tukové hmoty bude daleko prostornějěší než tělo o stejné hmotnosti skládající se převážně z hmoty svalové.



Jaké z toho plyne ponaučení? Pokud sportujete, nestresujte se tím, kolik vážíte. Místo osobní váhy, která by v tomto případě byla spíše ďáblem si pořiďte krejčovský metr a zmeřte si partie, které chcete zhubnout (nejčastěji to bývá oblast břicha), anebo na kterých chcete nabýt svaly (třeba obvod paže). Pozor, je ale důležité měřit se pokaždé ve stejném místě. Najděte si nějaké záchytné body, v pase to může být pupík, na stehně čí bocích mateřské znaménko nebo tetování… Na osobní váhu stoupněte třeba jedenkrát za měsíc a i tehdy se snažte nebrat ono číslo úplně vážně. Pokud sportujete, krejčovský metr vám podá daleko hodnotnější informaci.

A pro ty, kteří nejsou příznivci jakéhokoli měření, nebo vážení mám ještě jednu radu. Pokud budete jíst zdravě, nebudete se přejídat a budete mít dostatek pohybu, určitě se sami budete cítit dobře a v takovém rozpoložení se bude vašemu organismu hubnout daleko lépe. Za pár týdnů budou změny znát i navenek a nebude to číslo na váze, které si na vás bude ukazovat prstem, ale budou to vaši známí, kteří před váma smeknout, protože bude od pohledu znát, že s sebou nosíte o pár kil tuku méně.

Hana Dancingerová

3 komentáře:

  1. Super, jsem ráda, že to dělám správně :) Tedy váhu jsem zašoupla do kouta a vzhledem k tomu, že se snažím hodně cvičit a přitom jsem i zredukovala stravu, tak se akorát měřím krejčovským metrem :)

    OdpovědětVymazat
  2. Já jsem to začal řešit tak, že jsem si stanovil cíle a dobu, za kterou jich chci dosáhnout, v rámci školního kurzu jsem si zašel na inBody 230. Až uplyne dana doba, zajdu tam zase. Po tu dobu váhu ani metr nebudu řešit, soustředím se jen na plán, co jsem si udělal :)

    OdpovědětVymazat
  3. Díky za sdílení vlastních zkušeností, je vidět, že máte přehled. Jen tak dál! :)

    OdpovědětVymazat