Aktuálně





06 března 2012

„Sacharidová nálož“ neboli cukrová dieta

Jak zvládnout závod, který trvá více než hodinu a půl?
Možná si říkáte, jaký blázen by závodil tak dlouho?

Podívejte se ale třeba na maratónské běžce, kteří (ač je to pro mě neuvěřitelné) zaběhnou 42 km za 2 hodiny. Nebo dálkové běžce na lyžích, kteří jedou závod od 2, až po třeba 4 hodiny. A to nemluvím o triatlonistech, pro které jsou takhle dlouhé závody na denním pořádku.

Nemusí to ale být pouze profesionální sportovci, ale i obyčejní lidé, kteří berou takovéto dlouhé závody jako výzvu, kterou chtějí překonat. A že jich není málo. Stačí se podívat na startovní listiny Pražského maratonu, Jizerské padesátky, Ironmana, nebo Vasova běhu, které čítají i několik tisíc závodníků.

Tento článek je pro všechny, kdo se na podobnou akci chystají a chtějí se na takovýto dlouhý výkon připravit tak, aby je to bolelo co nejméně J

Princip této diety je relativně jednoduchý. Cílem je nashromáždit co největší zásoby cukrů v těle, aby organismus vydržel velkou zátěž co nejdéle. Neznamená to ale, že závodník pojede rychleji, ale že vydrží jet závodním tempem delší dobu. Smysl to má jen pokud se chystáte na závod, který bude trvat déle než 1,5 hodiny.

V praxi to vypadá tak, že dieta má dvě fáze. Pokud se závod jede o víkendu, tak se s dietou začíná v pondělí.

1. fáze se nazývá  depleční a trvá první tři dny (Po, Út, St), kdy se z jídelníčku vyřadí potraviny obsahující sacharidy, jak nejvíc to jde. Závodník konzumuje pouze bílkoviny, tuky a trochu sacharidů ve formě zeleniny. Tzn. maso, maso, trocha zeleniny, maso, vejce, z mléčných výrobků maximálně jen tvrdý sýr, ale žádné pečivo, brambory, rýže, sladkosti, nic takového. Pitný režim se skládá pouze z vody a čaje, takže i iontové nápoje jsou zakázány.

Do toho musí závodník absolvovat každý den jeden až dva tréninky, z čehož je jeden vždy intenzivní a těžký. Ve středu se jde poslední trénink, který není ani tak těžký, jako spíš dlouhý, aby se tělo opravdu vyčerpalo z téměř všech zásob. Díky tomu se hladina glukózy v těle sportovce a tím i jeho zásobárna glukózy – glykogen ve svalech  dostane na tu nejnižší možnou hranici.

2. fáze, je fáze nálože a začíná ve čtvrtek ráno, kdy si sportovec konečně může dopřát sacharidy, co hrdlo ráčí. Takže zařadí zpět do jídelníčku pečivo, ovoce, brambory, těstoviny, rýži, mléčné výrobky a i sladkosti. Tréninky jsou ve čtvrtek a v pátek už jen lehké nebo žádné.
Pro organismus je náhlý přívod sacharidů trochu šok, ale tělo si začne dělat zásoby glukózy na horší časy, které přijdou hned v zápětí - o víkendu. Zásoby svalového glykogenu jsou nakonec větší, než byly před depleční fází a sportovec tak vydrží v závodním tempu déle.

První fáze je pro sportovce velmi náročná a to nejen fyzicky. Nehledě na to, že musí být celé tři dny na hranici hypoglykemického šoku. Já osobně jsem tuto dietu nikdy nezkoušela a neumím si představit trénovat a zároveň nejíst žádné sacharidy. Spíše jsem ten typ, který vynechá depleční fázi a vychutná si tu fázi nálože J

Když jsem se ale zeptala na zkušenosti sportovců – vytrvalců, které znám, získala jsem mnoho různorodých odpovědí:

„První dny se mi o sladkostech i zdálo, od té doby už to nedělám, neb má vůle má taky limity a tohle bylo už moc.“

Mám pocit, že to stejně všechno souvisí i s tím, jak na tom jsi. Když jsem na tom byl blbě, tak jsem stejně jel blbě, dieta, nedieta."

Na dotaz, jestli se na nich dieta nějak projevila, mi bylo odpovězeno:

„Projevilo se to tak, že jsem vyloupil cukrárnu už v úterý v noci.“

„Na Mistrovství světa před padesátkou jsem prosil v hotelu na recepci o čokoládu, abych vůbec došel do pokoje.“

„Teoreticky to funguje, já to cítil tak 1 krát z pěti pokusů a asi když tomu budeš věřit, tak i víra pomůžeJ

Na závěr bych chtěla jen říct, že nedoporučuji tuto dietu držet bez předchozí konzultace s lékařem, nejlépe sportovním lékařem, který odhalí případné kontraindikace. Může se i stát, že Vám lékař tuto dietu nějak poupraví. Lze i zkrátit nebo zmírnit depleční fázi a pouze přidat do jídelníčku více sacharidů ve fázi nálože.

Přeji hodně sportovních úspěchů…J

Zuzka Šperlová



Žádné komentáře:

Okomentovat