Aktuálně





16 února 2012

Proteinoví maniaci...

Všichni moji kamarádi mají v podvědomí, že studuji takový ten divný obor s divným názvem, kterému nikdo nerozumí, ale každý tuší, že má něco společného s výživou. Proto se mě každou chvíli někdo ptá, co má jíst, jak má jíst, že chce zhubnout, že chce přibrat a jak to má udělat. Minulý týden nebyl výjimkou a napsal mi jeden můj kamarád – bývalý sportovec, který před pár lety se sportem skončil a nyní se zařadil do pracovního procesu, na sport mu moc času nezbývá a začíná pomalu ale jistě přibírat. Obrátil se na mě proto s prosbou o pomoc. Nějaký jeho známý z posilovny, který se dle něj vyzná ve výživě, mu napsal nějaké rady, jak zhubnout a zároveň nabrat svalovou hmotu. Já se na to prý měla podívat a zhodnotit, zda je to tak správně.
Hned po otevření mailu a přečtení prvních pár řádků jsem se začala bavit a zároveň vyskakovat z kůže. Už první rada stála za to. Znělo to asi tak, že by bylo ideální sníst stejné množství sacharidů jako bílkovin (4 g na kg a den) a že možná ještě trochu sacharidů ubrat. (Správně by normální člověk měl sníst za den zhruba 0,8 - 1 g bílkovin na kg a den.) Ne, že bych to nečekala, ale stejně mě to vždycky fascinuje, co jsou lidé schopni vymyslet. Následující řádek byl taktéž k pobavení, když mu ten chytrák doporučil aby snědl 600 gramů masa a 3 pytlíky rýže za den. V tu chvíli jsem si už udělala obrázek o tom, že to v životě asi nebudu mít úplně lehké, když se budu muset hádat s podobnými „výživáři“.
Následoval návod na snídani, který byl celkem ucházející, nějaká vajíčka bez žloutků, proteinový nápoj – prostě proteinový maniak, jehož ledvin je mi upřímně líto. Velmi mě zaujala následující věta: „Žádné jogurty, mléko, žádný cukry do sebe!!!!“ O řádek dále mu byla doporučena mléčná rýže s nízkotučným tvarohem a medem…
Nebylo zapomenuto ani na ovoce a zeleninu, kde mě donutil se zamyslet nad doporučením, jíst pouze listovou zeleninu, ale v žádném případě nejíst rajčata a papriky. Po urputném přemýšlení jsem nevymyslela jediný rozumný důvod proč…proboha proč…?
Poslední odstavec čítal několik řádků potravinových doplňků, vesměs bílkovinné povahy, a byl završen oblíbeným L- carnitinem na lačno, 20 minut před posilovnou. To kdyby tam nebylo, tak mě to snad i bude mrzet…
Když jsem to dočetla, tak jsem zadoufala, že to byl jen jeho kamarád z posilovny, který si takovýto plán vymyslel někde na koleni a že to není nějaký výživový poradce s kurzem, který toto radí více lidem. Proto bych chtěla poprosit všechny, kdo chtějí nějakým způsobem změnit svůj životní styl, ať si ověří, kdo jim radí a kde svoje informace získal…
Zuzka Šperlová

Žádné komentáře:

Okomentovat